- tipul: Hotărâre a Guvernului
- numărul: 203 / 1991
- data: 22 martie 1991
- publicat în Monitorul Oficial 88 / 1991
- Guvernul României hotărăște:
Art. 1. - Se înființează Societatea comercială „Ratinex” - S.A. cu sediul în municipiul București, cu filiale teritoriale potrivit anexei nr. 1, prin preluarea activului și pasivului de la Întreprinderea de dezinfecție, dezinsecție, deratizare București, care se desființează.
Capitalul social inițial, stabilit pe baza bilanțului la 30 septembrie 1990, are următoarea structură:
- mijloace fixe la valoarea rămasă 13.213 mii lei;
- mijloace circulante și alte active 19.670 mii lei.
Valoarea capitalului societății va fi corectată după finalizarea evaluării patrimoniului, potrivit legii.
Capitalul social se constituie prin acțiuni la purtător și nominalizate în valoare de 5.000 lei fiecare.
Art. 2. - Societatea comercială „Ratinex” - S.A. se înființează ca societate pe acțiuni cu personalitate juridică.
Obiectul de activitate este următorul:
- executarea de dezinfecții, dezinsecții și deratizări profilactice și de necesitate, în unități de creșterea animalelor, agricole, de industrie alimentară și alte obiective din teritoriu, în cadrul acțiunilor sanitare veterinare de prevenire și combatere a bolilor transmisibile la animale și om;
- formularea substanțelor insecticide și raticide sub formă de soluții și momeli toxice, în instalații proprii de prelucrare, precum și asigurarea distribuirii la punctele de lucru și comercializării lor.
Societatea comercială „Ratinex” - S.A. își desfășoară activitatea pe bază de contracte potrivit dispozițiilor Codului civil, Codului comercial român și statutului propriu.
Art. 3. - Societatea comercială „Ratinex” - S.A. își desfășoară activitatea în conformitate cu statutul din anexa nr. 2.
Art. 4. - Personalul trecut la societate de la I.D.D.D. București se consideră transferat în interesul serviciului.
Personalul încadrat cu salariul mai mic are dreptul, timp de 3 luni, la diferența până la salariul tarifar avut și la sporul de vechime, după caz.
Art. 5. - Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 6. - Pe data prezentei hotărâri, orice dispoziție contrară se abrogă.
[modificare] Anexa Nr. 1
Nr. crt. | Denumirea filialei care se înființează |
|
-mii lei- |
Centre județene care se desființează | |||
Localitatea | Județul |
|
|
||||
|
lante |
||||||
1. | Filiala "Ratinex" - S.A. Alba Iulia | B-dul 6 Martie nr. 77, Alba Iulia | Alba |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Sibiu | Calea Dumbrăvii nr. 39 | Sibiu | |||||
- Hunedoara | Piața 9 Mai nr. 9 | Hunedoara | |||||
2. | Filiala "Ratinex" - S.A. Bacău | Calea Mărășești nr. 114 | Bacău |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Neamț | Str. Fermelor nr. 2 | Neamț | |||||
3. | Filiala "Ratinex" - S.A. Brașov | Str. Feldioara nr. 20 A | Brașov |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Covasna | Str. Nicolae Bălcescu nr. 3, Sf. Gheorghe | Covasna | |||||
- Harghita | Str. Rakoși nr. 20, Odorheiu Secuiesc | Harghita | |||||
4. | Filiala "Ratinex" - S.A. Brăila | Str. Plevnei nr. 354 | Brăila |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Galați | Str. Griviței nr. 38 | Galați | |||||
5. | Filiala "Ratinex" - S.A. București | Str. Veseliei nr. 73, Sector V București | - |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
6. | Filiala "Ratinex" - S.A. Carei | Str. Culturii nr. 21, Carei | Satu Mare |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Maramureș | Str. Crișan nr. 20, Baia Mare | Maramureș | |||||
- Sălaj | Str. 30 Decembrie nr. 178, Zalău | Sălaj | |||||
7. | Filiala "Ratinex" - S.A. Cluj | Str. Tineretului nr. 49-51, Cluj-Napoca | Cluj |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Bistrița-Năsăud | Str. Drumul Tărpiului nr. 21 A | Bistrița-Năsăud | |||||
- Mureș | Str. Podeni nr. 10, Tg. Mureș | Mureș | |||||
8. | Filiala "Ratinex" - S.A. Constanța | Str. 6 Martie nr. 37 | Constanța |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Tulcea | Str. Viticulturii nr. 12 | Tulcea | |||||
9. | Filiala "Ratinex" - S.A. Drobeta-Turnu Severin | Str. Carol Davila nr. 1, Drobeta-Turnu Severin | Mehedinți |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Gorj | Str. Victoriei 262, Tg. Jiu | Gorj | |||||
10. | Filiala "Ratinex" - S.A. Iași | Str. Păcurari nr. 66 | Iași |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Vaslui | Str. Trestiana nr. 2 | Vaslui | |||||
11. | Filiala "Ratinex" - S.A. Ilfov | Str. Griviței nr. 50 București | Sector I |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Giurgiu | Str. Podului nr. 1 | Giurgiu | |||||
- Teleorman | Str. Dunării 393, Alexandria | Teleorman | |||||
12. | Filiala "Ratinex" - S.A. Oradea | Str. Nordului nr. 21, Oradea | Bihor |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Arad | Calea Timișoarei nr. 108 | Arad | |||||
13. | Filiala "Ratinex" - S.A. Pitești | Calea Cîmpulung nr. 4, Pitești | Argeș |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Dîmbovița | Str. T. Vladimirescu nr. 173, Tîrgoviște | Dîmbovița | |||||
- Vîlcea | Str. Grădina Episcopiei nr. 1, Rm. Vîlcea | Vîlcea | |||||
14. | Filiala "Ratinex" - S.A. Ploiești | Str. Țițeica nr. 28, Ploiești | Prahova |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Buzău | Str. Horticolei nr. 50 | Buzău | |||||
- Vrancea | Str. Republicii nr. 8, Focșani | Vrancea | |||||
15. | Filiala "Ratinex" - S.A. Slatina | Str. Revoluției din Octombrie nr. 61, Slatina | Olt |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Dolj | Str. 30 Decembrie nr. 26, Craiova | Dolj | |||||
16. | Filiala "Ratinex" - S.A. Slobozia | Str. Independenței nr. 19 A, Slobozia | Ialomița |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Călărași | Str. N. Bălcescu nr. 45 | Călărași | |||||
17. | Filiala "Ratinex" - S.A. Suceava | Zona Industrială Scheia | Suceava |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Botoșani | Str. Dobrogeanu Gherea nr. 100 | Botoșani | |||||
18. | Filiala "Ratinex" - S.A. Timișoara | Str. Ciprian Porumbescu nr. 94, Timișoara | Timiș |
|
|
|
Centrul interjudețean de dezinsecție, dezinfecție și deratizare |
- Caraș-Severin | Str. Eliberării nr. 19, Caransebeș | Caraș-Severin | |||||
Total filiale: |
|
|
|
|
|
|
|
Secția pentru condiționarea substanțelor toxice |
|
|
|
|
|
|
|
Total general: |
|
|
|
|
|
|
[modificare] Anexa Nr. 2
Statutul[1] Societății comerciale pe acțiuni „Ratinex” - S.A.
-
-
- Capitolul I
-
-
- Denumirea, forma juridică, sediul, durata
-
-
- Articolul 1
-
-
- Denumirea societății
Denumirea societății este Societatea comercială „Ratinex" - S.A.
În toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanând de la societate, denumirea societății va fi urmată de inițialele „S.A.”, de capitalul social, numărul de înregistrare din registrul comerțului și sediul societății.
-
-
- Articolul 2
-
-
- Forma juridică a societății
Societatea comercială „Ratinex” - S.A. este persoană juridică română, având forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut.
-
-
- Articolul 3
-
-
- Sediul societății
Sediul societății este în România, municipiul București, strada Tăbăcarilor nr. 6-10, sector 4. Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România pe baza hotărârii adunării generale a acționarilor, potrivit legii.
Societatea își desfășoară activitatea prin 18 filiale cu puncte de lucru în toate județele.
-
-
- Articolul 4
-
-
- Durata societății
Durata societății este nelimitată cu începere de la data înmatriculării în registrul comerțului.
-
-
- Capitolul II
-
-
- Obiectul de activitate al societății
-
-
- Articolul 5
-
Obiectul de activitate al societății este:
- executarea de dezinfecții, dezinsecții și deratizări profilactice și de necesitate, în unități de creștere a animalelor, agricole, de industrie alimentară și alte obiective din teritoriu, în cadrul acțiunilor sanitare veterinare de prevenire și combatere a bolilor transmisibile la animale și om;
- formularea substanțelor insecticide și raticide sub formă de soluții și momeli toxice, în instalații proprii de prelucrare, precum și asigurarea distribuirii la punctele de lucru și comercializării lor.
Societatea comercială „Ratinex” - S.A. își desfășoară activitatea pe bază de contracte și comenzi potrivit dispozițiilor Codului civil, Codului comercial și legilor române în vigoare.
-
-
- Capitolul III
-
-
- Capitalul social, acțiunile
-
-
- Articolul 6
-
Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 32.883 mii lei și se compune din:
- mijloace fixe în valoare de 13.213 mii lei;
- mijloace circulante în valoare de 19.670 mii lei.
Capitalul social al societății este de 32.883 mii lei împărțit în 6.576 acțiuni la purtător și nominalizate în valoare de 5.000 lei fiecare.
Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, până la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice române, în condițiile legii.
-
-
- Articolul 7
-
-
- Acțiunile
Acțiunile vor cuprinde mențiunile prevăzute de lege.
Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și semnătura a doi administratori.
Societatea va ține evidența acțiunilor într-un registru numerotat, sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație; registrul se păstrează la sediul societății sub îngrijirea consiliului de administrație.
-
-
- Articolul 8
-
-
- Majorarea capitalului
Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acționarilor prin emiterea de noi acțiuni reprezentând aportul în numerar sau în natură.
Majorarea capitalului se poate face parțial sau total în natură prin hotărârea adunării generale a acționarilor, pe baza evaluării efectuate de experții desemnați de către acționari.
-
-
- Articolul 9
-
-
- Reducerea capitalului
Reducerea capitalului se poate face pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acționarilor.
Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicată de către consiliul de administrație comisiei de cenzori cu cel puțin 30 de zile înainte de data adunării generale a acționarilor care decide asupra acestei reduceri.
Comisia de cenzori va trebui să refere asupra cauzelor și condițiilor reducerii.
Reducerea va fi publicată în registrul comerțului și în Monitorul Oficial.
-
-
- Articolul 10
-
Majorarea sau reducerea capitalului societății, atât timp cât este integral de stat, se poate face numai cu aprobarea organului care a înființat societatea.
-
-
- Articolul 11
-
-
- Drepturi și obligații decurgând din acțiuni
Fiecare acțiune conferă acționarului dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor și de a participa la distribuirea dividendelor potrivit legii.
Obligațiile societății sunt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund numai în limita acțiunilor ce le-au subscris.
-
-
- Articolul 12
-
-
- Cesiunea acțiunilor
Acțiunile sunt indivizibile cu privire la societate care nu recunoaște decât un singur proprietar pentru fiecare acțiune.
Cesiunea acțiunilor se va face potrivit legii.
Cesiunea acțiunii se înregistrează în registrul de evidență a acțiunilor și se menționează în titlu.
-
-
- Articolul 13
-
-
- Pierderea acțiunilor
În cazul pierderii uneia sau a mai multor acțiuni, proprietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii.
-
-
- Capitolul IV
-
-
- Adunarea generală a acționarilor
-
-
- Articolul 14
-
-
- Atribuții
Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere a societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica sa economică și comercială.
Adunarea generală a acționarilor are următoarele atribuții principale:
- a) aprobă structura organizatorică a societății și numărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție;
- b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă;
- c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă;
- d) aprobă și modifică programele anuale de activitate și bugetul societății;
- e) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția de piață, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții. De asemenea, hotărăște asupra nivelului fondurilor pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creșterea calității produselor și serviciilor, elaborarea de produse și tehnologii noi, competitive;
- f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, la nivelul împrumuturilor bancare curente și la condițiile de acordare a garanțiilor; stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate;
- g) examinează și aprobă bilanțul sau contul de beneficii și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea beneficiilor între acționari;
- h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea filialelor societății;
- i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea capitalului social precum și la cesiunea acțiunilor;
- j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății;
- k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societății;
- l) hotărăște cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții noi;
- m) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de remunerare a membrilor consiliului de administrație; hotărăște asupra salariilor și primelor directoriale;
- n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății;
- o) hotărăște asupra oricăror alte probleme din competența sa, potrivit legii sau prezentului statut.
-
-
- Articolul 15
-
-
- Convocarea adunării generale a acționarilor
Adunările generale ale acționarilor sunt de 2 feluri: ordinare și extraordinare.
Adunarea generală ordinară are atribuțiile prevăzute la art. 14 lit. a)-g) și n), iar adunarea generală extraordinară, atribuțiile prevăzute la lit. h)-o), precum și celelalte atribuții ce îi revin potrivit legii și prezentului statut.
-
-
- Articolul 16
-
Adunarea generală este convocată de președintele consiliului de administrație sau de unul din administratori, desemnat de președinte.
Adunarea generală ordinară are loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico-financiar pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent, și pentru stabilirea programului de activitate și bugetul pe anul următor.
Adunarea generală extraordinară se convoacă în condițiile prevăzute de lege, la cererea acționarilor, reprezentând 1/10 din capitalul social sau la cererea comisiei de cenzori.
Adunarea generală va fi convocată de administratori de câte ori va fi nevoie.
Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație răspândite în localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apropiată localitate.
Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării.
Când, în ordinea de zi, figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor.
Adunarea generală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate.
Hotărârile adunărilor se iau prin vot deschis.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pentru revocarea lor și pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
-
-
- Articolul 17
-
Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia de către unul din vicepreședinți, desemnat de președinte.
Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre acționari, 2 secretari care vor verifica prezența acționarilor și vor întocmi procesul-verbal al ședinței.
Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit.
-
-
- Articolul 18
-
Adunarea generală ordinară este valabil constituită și poate lua hotărâri dacă la prima convocare acționarii convocați sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generală extraordinară este valabil constituită și poate lua hotărâri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generală a acționarilor statutar constituită ia hotărâri cu majoritatea absolută de voturi a celor prezenți sau reprezentați.
Hotărârile adunării generale sunt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați.
-
-
- Articolul 19
-
În perioada în care statul este acționar unic, atribuțiile adunării generale a acționarilor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, până la crearea condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor.
Consiliul împuterniciților statului este constituit din 9 membri numiți, potrivit legii, de Ministerul Agriculturii și Alimentației, astfel: câte un reprezentant al Ministerului Agriculturii și Alimentației, al Ministerului Finanțelor, al Ministerului Resurselor și Industriei și specialiști ai societății (ingineri, economiști, juriști, alți specialiști din domeniul de activitate al societății).
Membrii consiliului împuterniciților statului numiți până la constituirea adunării generale a acționarilor, își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile derivând din această calitate.
Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de 2 consilii, sau participa la societăți comerciale cu care respectivele societăți, în care sunt numiți ca împuterniciți, întrețin relații de afaceri sau au interese contrare.
Din consiliul împuterniciților statului nu pot face parte persoane care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, furt din avutul personal, viol, omor, tâlhărie, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la societățile comerciale.
Consiliul împuterniciților statului prezintă semestrial Ministerului Agriculturii și Alimentației un raport asupra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activitate pentru perioada viitoare, iar la închiderea activității prezintă raportul asupra întregii activități desfășurate.
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împuterniciților statului poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi recompensată material, conform înțelegerii pe bază de contract.
Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, precum și din statutul societății.
Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale ordinare a acționarilor și în prezența a 4/5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale extraordinare.
Retribuirea se face în tantieme, reprezentând cote procentuale din beneficiu în condițiile stabilite de Guvern.
Consiliul împuterniciților statului își va înceta activitatea pe data constituirii adunării generale a acționarilor.
-
-
- Capitolul V
-
-
- Consiliul de administrație
-
-
- Articolul 20
-
-
- Organizare
Societatea este administrată de către un consiliu de administrație, format din 9 persoane alese de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari.
Când se creează un post vacant în consiliul de administrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant.
Până la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului cu acordul ministerului de resort.
Consiliul de administrație este condus de un președinte.
Consiliul de administrație se întrunește la sediul societății ori de câte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi și ia decizii cu majoritatea simplă de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de unul din administratori, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar, fie din membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Dezbaterile consiliului de administrație au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar.
Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție compus din membri aleși dintre administratori.
Președintele consiliului de administrație îndeplinește și funcția de director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurând conducerea curentă a societății, aducerea la îndeplinire a hotărârilor adunării generale și ale consiliului de administrație.
În relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație, în limitele și pe baza împuternicirilor date de adunarea generală a acționarilor, sau în lipsa acestuia, de către unul din administratori, desemnat de consiliu.
Membrii consiliului de administrație vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă.
Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății.
Președintele și ceilalți membri ai consiliului de administrație, precum și directorii răspund față de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut și pentru greșeli în administrarea societății.
-
-
- Articolul 21
-
Consiliul de administrație are următoarele atribuții:
- a) angajează și concediază personalul;
- b) stabilește îndatoririle și împuternicirile personalului societății pe compartimente;
- c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) pe baza hotărârii adunării generale a acționarilor;
- d) stabilește tactica și strategia de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității produselor și de protecția mediului;
- e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la închiderea exercițiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul bugetului societății pe anul următor;
- f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor.
-
-
- Capitolul VI
-
-
- Controlul societății
-
-
- Articolul 22
-
-
- Controlul gestiunii
Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, numită în condițiile legii de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 membri care nu pot avea o altă funcție în cadrul societății, și tot atâția supleanți.
În perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sunt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor.
-
-
- Articolul 23
-
Pentru a putea exercita dreptul de control, acționarilor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea, situația patrimoniului, a beneficiilor și a pierderilor.
-
-
- Articolul 24
-
Comisia de cenzori are următoarele atribuții principale:
- în cursul exercițiului financiar, verifică gospodărirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, casa și evidența contabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate;
- la încheierea exercițiului financiar, controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informațiilor prezentate de consiliul de administrație asupra fondurilor societății, a bilanțului și a contului de beneficii și pierderi, prezentând adunării generale a acționarilor un raport prin care se propune aprobarea sau modificarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi;
- în cazul lichidării societății, controlează operațiunile de lichidare;
- prezintă adunării generale a acționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalului social.
Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege.
-
-
- Articolul 25
-
Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează unanimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală a acționarilor în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%.
-
-
- Capitolul VII
-
-
- Activitatea societății
-
-
- Articolul 26
-
Exercițiul economico-financiar al societății începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății.
-
-
- Articolul 27
-
Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, având în vedere normele metodologice ale Ministerului Finanțelor.
Bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
-
-
- Articolul 28
-
Profitul societății se stabilește prin bilanțul aprobat de adunarea generală a acționarilor.
Plata profitului cuvenit acționarilor se face de societate, în condițiile legii.
În cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare.
-
-
- Articolul 29
-
Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe categorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege.
Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de consiliul de administrație.
Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri la nivelul societății și se înscriu în contractul colectiv de muncă, încheiat conform prevederilor legii.
Drepturile salariale individuale se stabilesc prin contracte individuale, ținând seama de prevederile contractului colectiv de muncă.
-
-
- Articolul 30
-
Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe.
-
-
- Capitolul VIII
-
-
- Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii
-
-
- Articolul 31
-
Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărârea adunării generale extraordinare a acționarilor.
Cât timp societatea va avea capitalul integral de stat, ea va putea fi transformată numai cu aprobarea organului care a înființat-o.
-
-
- Articolul 32
-
Dizolvarea societății poate avea loc în următoarele situații:
- imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
- falimentul;
- pierderea a jumătate din capitalul social, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă;
- numărul de acționari va fi redus sub 5, timp de 6 luni;
- în orice alte situații, pe baza hotărârii adunării generale a acționarilor.
-
-
- Articolul 33
-
În caz de dizolvare, societatea va fi lichidată.
Lichidarea societății se va face după procedura prevăzută de lege.
-
-
- Articolul 34
-
Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice sunt de competența instanțelor judecătorești de drept comun.
Litigiile născute în raporturile contractuale dintre societate și persoane juridice române pot fi soluționate și prin arbitraj, potrivit legii.
-
-
- Articolul 35
-
Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale.
- ↑ Denumirea, sediul, obiectul de activitate și capitalul social pentru fiecare societate în parte sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la hotărâre.