- tipul: Hotărâre a Guvernului
- numărul: 91 / 1991
- data: 4 februarie 1991
- publicat în Monitorul Oficial 38 / 1991
- Guvernul României hotărăște:
Art. 1. - Se înființează Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret" - S.A., denumită și „C.T.T." - S.A., persoană juridică română, cu sediul în municipiul București, str. Onești nr. 4-6, sectorul 1.
Art. 2. - Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret” - S.A. se organizează și își desfășoară activitatea în conformitate cu legislația română și cu statutul societății prevăzut în anexa la prezenta hotărâre.
Art. 3. - Capitalul social inițial al societății în sumă de 1.569.038 mii lei, stabilit pe baza bilanțului întocmit la data de 30.06.1990, se preia de la Compania autonomă de turism pentru tineret și are următoarea structură:
- mijloace fixe: 786.867 mii lei
- mijloace circulante: 782.171 mii lei.
Valoarea capitalului social va fi corectată pe baza reevaluării patrimoniului, în condițiile prevăzute de lege.
Art. 4. - Obiectul de activitate al Societății comerciale „Compania de turism pentru tineret” - S.A. este cel prevăzut în statut.
Art. 5. - Activul și pasivul Companiei autonome de turism pentru tineret, care se desființează, se preia de Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret” - S.A., cu excepția fracțiunii din patrimoniu reprezentând Complexul sportiv, turistic și de agrement „Herăstrău" București.
Art. 6. - Personalul care trece la Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret" - S.A. se consideră transferat în interesul serviciului, beneficiind timp de trei luni de diferența până la salariul tarifar avut și sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici.
Art. 7. - Orice dispoziții contrare prezentei hotărâri se abrogă.
Art. 8. - Anexa face parte integrantă din prezenta hotărâre.
[modificare] Anexă
Statutul Societății comerciale „Compania de turism pentru tineret” - S.A.
-
-
- Capitolul I
-
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
-
-
- Articolul 1
-
Denumirea societății
Denumirea societății este Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret” - S.A., prescurtat „C.T.T.” - S.A.
În toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanând de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni” sau inițialele „S.A.”, de capitalul social, numărul de înregistrare și sediul societății.
-
-
- Articolul 2
-
Forma juridică a societății
Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret” - S.A. este persoană juridică română, având forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut.
-
-
- Articolul 3
-
Sediul societății
Sediul societății este în România, municipiul București, str. Onești nr. 4-6, sectorul 1. Sediul societății va putea fi schimbat în altă localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a acționarilor, în condițiile legii.
Societatea poate avea sucursale, birouri, filiale, agenții, reprezentanțe în orice altă localitate de pe teritoriul României sau în alte țări, în conformitate cu legile române și prevederile prezentului statut.
-
-
- Articolul 4
-
Durata societății
Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înregistrării actului în registrul comerțului.
-
-
- Capitolul II
-
Scopul și obiectul de activitate al societății
-
-
- Articolul 5
-
Scopul societății îl constituie organizarea, stimularea și facilitarea dezvoltării turismului și a altor forme de petrecere a timpului liber în rândul tuturor categoriilor de tineri.
- Articolul 6
Obiectul de activitate al societății îl reprezintă:
- a) elaborarea și valorificarea programelor pentru dezvoltarea eficientă și diversificată a activităților turistice de odihnă și petrecere a timpului liber pentru tineret;
- b) organizarea și derularea de primiri și trimiteri de turiști în regim de reciprocitate, pe bază valutară, în compensație valutară, precum și în orice alte condiții avantajoase pentru companie, stabilind relații cu organisme de turism pentru tineret și studenți din alte țări, precum și cu alți parteneri externi interesați. Pentru aceste activități limita de vârstă a participanților se stabilește de comun acord cu partenerii străini;
- c) asigurarea exploatării cu eficiență economică și socială a potențialului material din patrimoniul său (capacități de cazare, alimentație, transport, agrement etc.)
- d) organizarea și realizarea de prestații de servicii în lei și valută, specifice obiectului său de activitate;
- e) efectuarea în mod nemijlocit a operațiunilor de export, import și schimb de mărfuri, prestarea directă și intermedierea prestării de servicii cu încasări și plăți valutare, pe bază de contracte, cu respectarea reglementărilor financiar-valutare ale statului român;
- f) efectuarea de operațiuni de schimb valutar în baza autorizării și în condițiile stabilite de Banca Națională a României; comercializarea de mărfuri din import și din țară în lei și valută;
- g) participarea la organizații și reuniuni internaționale pe probleme din domeniul său de activitate;
- h) organizarea activității de publicitate și educație turistică în rândul tineretului, utilizarea mijloacelor de informare în masă, desfășurarea acțiunilor de publicitate externă;
- i) organizarea și realizarea, pe principii economice, pentru necesitățile proprii și terți, după caz, a unor activități complementare sau conexe (întreținere, reparații, depozitare și transporturi de mărfuri, spălătorie, laboratoare culinare, publicitate și reclamă turistică, prelucrare automată a datelor etc.);
- j) organizarea activității de cercetare și documentare în domeniul turismului și a celorlalte forme de petrecere a timpului liber pentru tineret, precum și asupra tendințelor dezvoltării acestora pe plan intern și internațional;
- k) organizarea și realizarea altor activități producătoare de venituri, pentru asigurarea fondurilor necesare dezvoltării și facilitării turismului pentru tineret.
Obiectul de activitate poate fi completat sau modificat în funcție de cerințe și necesități, în conformitate cu reglementările legale.
-
-
- Capitolul III
-
Capitalul social. Acțiunile
-
-
- Articolul 7
-
Capitalul social
Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 1.569.038 mii lei, stabilit pe baza bilanțului contabil încheiat la 30.06.1990 și se compune din: mijloace fixe în valoare de 786.867 mii lei, mijloace circulante în valoare de 782.171 mii lei.
Capitalul social inițial va fi corectat pe baza reevaluării patrimoniului efectuate conform Hotărârii Guvernului nr. 945/1990 și este deținut integral de stat, în calitate de acționar unic, până la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii.
-
-
- Articolul 8
-
Acțiunile
Societatea va emite, după îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. 2, acțiuni nominative în valoare nominală de 5 mii lei fiecare și care vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege.
Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și semnătura a doi administratori.
Societatea va ține evidența acțiunilor într-un registru numerotat, sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație; registrul se păstrează la sediul societății sub îngrijirea consiliului de administrație.
-
-
- Articolul 9
-
Reducerea sau mărirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale a acționarilor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
-
-
- Articolul 10
-
Drepturi și obligații ce decurg din acțiuni
Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari conferă acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea dividendelor, potrivit legii.
Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statutul societății.
Drepturile și obligațiile ce decurg din deținerea de acțiuni urmează de drept acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
Obligațiile societății sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor pe care le dețin.
Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor.
Un creditor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei părți cuvenite acestuia la lichidarea societății efectuată în condițiile prezentului statut.
-
-
- Articolul 11
-
Cesiunea acțiunilor
Acțiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care recunoaște pentru fiecare acțiune un singur proprietar.
Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acționari sau terți se poate face în condițiile și cu procedura prevăzute de lege.
-
-
- Articolul 12
-
Pierderea acțiunilor
În cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, proprietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație al societății și să facă publică pierderea prin presă. După scurgerea unui termen de 6 luni de la publicarea pierderii va putea obține un duplicat al acțiunii.
-
-
- Capitolul IV
-
Adunarea generală a acționarilor
-
-
- Articolul 13
-
Atribuții
Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială.
Adunările generale ale acționarilor sunt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale:
- a) aprobă structura organizatorică a societății și numărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție;
- b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le stabilește remunerarea, îi descarcă de activitate și îi revocă;
- c) stabilește competențele și răspunderile consiliului de administrație și comisiei de cenzori;
- d) stabilește nivelul de salarizare al personalului angajat la societate, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege;
- e) aprobă și modifică programele de activitate și bugetul societății;
- f) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția pe piața internă și internațională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții. De asemenea, hotărăște asupra nivelului fondurilor pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creșterea calității produselor și serviciilor, elaborarea de produse și tehnologii noi, competitive;
- g) hotărăște cu privire la contractarea de împrumuturi bancare și la acordarea de garanții;
- h) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și contul de beneficii și pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de administrație, al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, după caz, aprobă repartizarea beneficiilor între acționari;
- i) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale, birouri, agenții, reprezentanțe;
- j) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor;
- k) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății;
- l) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea și lichidarea societății;
- m) hotărăște cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții noi;
- n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general, directorului, adjuncților acestora și a cenzorilor pentru paguba pricinuită societății;
- o) hotărăște în orice alte probleme privind societatea.
Hotărârile în problemele prevăzute la lit. k) și l) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după aprobarea lor de către organul care a aprobat constituirea societății în perioada în care statul este acționar unic.
Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraordinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii.
-
- Articolul 14
Convocarea adunării generale
Adunarea generala se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte.
Adunările generale ordinare au loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a fondului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bugetului pe anul următor.
Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea acționarilor reprezentând cel puțin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepția primilor doi ani de la înființarea societății.
Convocarea adunării generale a acționarilor va fi făcută cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită.
Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din țară.
Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor constitui obiectul dezbaterilor.
Când în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate.
-
-
- Articolul 15
-
Organizarea adunării generale a acționarilor
Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărâri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generală extraordinară este constituită valabil și poate lua hotărâri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul din vicepreședinți, desemnat de președinte.
Președintele consiliului de administrație desemnează dintre membrii adunării generale doi secretari care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întocmească procesul-verbal al adunării.
Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit.
La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul societății, pot fi invitați și reprezentanții sindicatelor existente în societate.
-
-
- Articolul 16
-
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor
Hotărârile adunărilor se iau prin vot deschis.
Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mâini.
La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acționari, prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pentru revocarea și pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
Hotărârile adunării generale sunt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați.
-
-
- Articolul 17
-
Consiliul împuterniciților statului
În perioada în care statul este acționar unic, atribuțiile adunării generale a acționarilor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii.
Consiliul împuterniciților statului își desfășoară activitatea în conformitate cu statutul societății.
Consiliul împuterniciților statului se va desființa de drept la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor.
Consiliul împuterniciților statului este compus din 15 persoane și se numește prin ordin al ministrului tineretului și sportului. Din consiliul împuterniciților statului fac parte în mod obligatoriu:
- reprezentantul Ministerului Finanțelor;
- reprezentantul Departamentului tineretului;
- reprezentantul Departamentului turismului;
- reprezentantul Departamentului comerțului interior;
- ingineri, tehnicieni, economiști, juriști și referenți specializați în domeniul de activitate al societății.
Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște validarea cu votul a jumătate + unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale ordinare a acționarilor și în prezența a 4/5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale extraordinare.
Membrii consiliului împuterniciților statului își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile ce derivă din această calitate.
Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau participa la societăți comerciale cu care respectivele societăți întrețin relații de afaceri sau au interese contrare.
Periodic, consiliul împuterniciților statului prezintă Ministerului Tineretului și Sportului un raport asupra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activitate pentru perioada următoare, iar la încheierea activității prezintă raportul asupra întregii activități desfășurate.
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împuterniciților statului poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare.
Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, precum și din statutul societății.
-
-
- Capitolul V
-
Consiliul de administrație
-
-
- Articolul 18
-
Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret” - S.A. este administrată de către un consiliu de administrație, format din 11 persoane, ales de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul de administratori se stabilește de către adunarea generală a acționarilor în raport cu volumul și specificul activității societății.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari în aceeași proporție cu cota lor de participare la capital.
Când se creează un loc vacant în consiliul de administrație, adunarea generala a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou administrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pe care este ales administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului predecesorului său.
Până la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Ministerului Tineretului și Sportului.
Consiliul de administrație este condus de un președinte. Componența consiliului de administrație și desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generală a acționarilor. La prima ședință consiliul de administrație va alege dintre membrii săi un președinte și un vicepreședinte.
Consiliul de administrație se întrunește la sediul social de câte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi.
El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de unul din vicepreședinți, desemnat de președinte.
Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin jumătate din numărul membrilor consiliului de administrație, deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenți.
Dezbaterile consiliului de administrație au loc, conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte.
Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar.
Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe probleme limitate și poate recurge la experți pentru studierea anumitor probleme.
În relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea generală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din administratori desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți.
Membrii consiliului de administrație vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă.
Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății.
Președintele, vicepreședinții și ceilalți membri ai consiliului de administrație și directorii răspund individual sau solidar, după caz, față de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. În asemenea situații ei vor fi revocați prin hotărârea adunării generale a acționarilor.
-
-
- Articolul 19
-
Atribuțiile consiliului de administrație
Consiliul de administrație are în principal următoarele atribuții:
- a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia;
- b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile personalului societății pe compartimente;
- c) aprobă acțiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate;
- d) aprobă operațiunile de cumpărare și vânzare de bunuri (cu excepția mijloacelor fixe), potrivit competențelor acordate;
- e) aprobă încheierea sau rezilierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie);
- f) aprobă încheierea sau rezilierea altor contracte, potrivit competențelor acordate;
- g) stabilește tactica și strategia de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de protecția mediului;
- h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului economico-financiar, raportul cu privirea la activitatea societății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul următor;
- i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor sau care privesc conducerea curentă a activității societății.
-
-
- Capitolul VI
-
-
-
- Articolul 20
-
Comitetul de direcție
Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși de consiliul de administrația, fixându-le în același timp și salariile, potrivit legii.
Președintele îndeplinește și funcția de director, calitate în care conduce și comitetul de direcție, asigurând conducerea curentă a societății, aduce la îndeplinire deciziile consiliului de administrație, în limitele activității societății.
Deciziile comitetului de direcție se iau cu majoritatea absolută a voturilor membrilor săi.
Comitetul de direcție este obligat să comunice la fiecare ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări.
În comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație.
-
-
- Capitolul VII
-
Gestiunea societății
-
-
- Articolul 21
-
Comisia de cenzori
Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, aleasă de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 membri, care trebuie să fie asociați, cu excepția experților contabili.
În perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sunt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor.
Adunarea generală alege, de asemenea, cenzori supleanți care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, acționarilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a beneficiilor și a pierderilor.
Comisia de cenzori are următoarele atribuții principale:
- a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodărirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa și registrele de evidență contabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate;
- b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informațiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de beneficii și pierderi, prezentând adunării generale a acționarilor un raport scris;
- c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare;
- d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului societății.
Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează unanimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale a acționarilor.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății) sau ori de câte ori consideră necesar pentru alte situații.
Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor, se completează cu dispozițiile legale.
Cenzorii se numesc pe o perioadă de maximum 3 ani, iar prima comisie este compusă din 5 membri.
-
-
- Capitolul VIII
-
Activitatea societății
-
-
- Articolul 22
-
Exercițiul economico-financiar
Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății.
-
-
- Articolul 23
-
Personalul societății
Personalul de conducere al societății și cenzorii sunt aleși de adunarea generala a acționarilor. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de directorul societății.
Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe categorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea și cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii.
Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de consiliul de administrație. Premiile, gratificațiile și alte asemenea drepturi acordate anual personalului pot fi plătite integral sau parțial în valută, în limita disponibilităților și potrivit legii.
-
-
- Articolul 24
-
Amortizarea fondurilor fixe
La amortizarea fondurilor fixe sa vor avea în vedere următoarele:
- amortizarea se stabilește prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziție a fondurilor fixe și se include, după caz, în prețul de cost al producției, al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de circulație, utilizându-se pentru înlocuirea mijloacelor fixe și satisfacerea altor nevoi ale societății;
- prin valoarea de achiziții a fondurilor fixe se înțelege suma cheltuielilor de cumpărare și a altor cheltuieli efectuate pentru punerea în funcțiune a fiecărui fond fix;
- amortizarea se calculează de la data punerii în funcțiune a fondurilor fixe.
-
-
- Articolul 25
-
Reparații capitale și investiții noi
Lucrările de reparații capitale și de investiții noi se vor executa pe baza hotărârii adunării generale a acționarilor. Fondurile necesare se asigură prin includerea cheltuielilor respective, după caz, în prețul de cost al producției, al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de circulație în anul în care au fost executate, sau eșalonat pe mai mulți ani.
-
-
- Articolul 26
-
Evidența contabilă și bilanțul contabil
Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor.
-
-
- Articolul 27
-
Calculul și repartizarea beneficiilor
Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Beneficiul impozabil se stabilește ca diferență între suma totală a veniturilor încasate și suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul de rezervă care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului prevăzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuându-se până la atingerea a minimum 25% din capitalul social), precum și alte cote prevăzute de reglementările în vigoare.
Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultând beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale societății.
Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de societate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a acționarilor.
În cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare.
Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capitalului subscris.
-
-
- Articolul 28
-
Registrele societății
Societatea ține registrele prevăzute de lege.
-
-
- Capitolul IX
-
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
-
-
- Articolul 29
-
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărârea adunării generale a acționarilor.
În perioada în care statul este acționar unic transformarea formei juridice a societății se va putea face prin hotărâre a Guvernului.
Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea societăților.
-
-
- Articolul 30
-
Dizolvarea societății
Următoarele situații duc la dizolvarea societății:
- a) imposibilitatea realizării obiectului social;
- b) hotărârea adunării generale;
- c) falimentul;
- d) pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă;
- e) numărul de acționari s-a redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- f) la cererea oricărui acționar, dacă împrejurări de forță majoră și consecințele acestora durează mai mult de 8 luni iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă;
- g) în orice alte situații prevăzute de lege, pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acționarilor.
Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie înscrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial.
-
-
- Articolul 31
-
Lichidarea societății
În caz de dizolvare, societatea va fi lichidată.
Lichidarea societății și repartizarea patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege.
-
-
- Articolul 32
-
Litigii
Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sunt de competența instanțelor judecătorești din România.
Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluționate și prin arbitraj, potrivit legii.
-
-
- Capitolul X
-
Dispoziții finale
-
-
- Articolul 33
-
Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale.